Hælspore

behandling

Hælspore og dagligdagen

Hælspore – også kaldet plantar fasciitis – griber givetvis ind i dagligdagen og begrænser dine aktiviteter. Du vælger løsninger, hvor du ikke skal gå så meget, eller lade helt være med at udføre det du egentlig havde tænkt dig. En kompensation som mindsker provokationen af smerter, men forstyrre dit familiemønster, din arbejdssituation og dine fritidsinteresser. Kapaciteten i din hæl står simpelthen ikke mål med kravene.

Medicinsk beskrives hælspore

Hælspore – medicinsk også kaldet plantar fasciitis – er en lidelse i det bindevæv, som støtter fodbuen ved hælknoglen. Denne senestruktur kaldes planta fasia, og når der opstår inflammation i dette væv udskiftes de sidste bogstaver og så opstår ordet i ordet “plantar fasciitis”. Forstyrrelsen resulterer i smerter som typisk er placeret midt/fortil på hælen. Smerterne kan flytte sig ud på siden af hælen, men er ikke lokaliseret i selv hælpuden. Normalt er mest smerterne værst med dagens første trin eller efter en periode med hvile. Smerter kan oftest også provokeres ved at bøje foden/tæerne op mod skinnebenet.

Hælspore – kapacitet og belastning

Er din hælspore forbundet med en overbelastning af hælen, så giver det god mening at se hælsmerten ud fra kapacitet og belastning. Belastning beskriver, hvad hælen udsættes for, mens kapaciteten beskriver, hvor stor evne hælen har til at modstå belastningen.

I en situation med overbelastning er kapaciteten i hælen simpelthen faldet og belastningen af hælen blevet alt for høj. En uhensigtsmæssig situation, hvor al aktivitet som skaber “av-smerte” kan kaldes provokerende. Først når enten kapaciteten i hælen er steget eller belastningen er faldet til et niveau, hvor der ikke er “av-smerte” kan vi kalde aktiviteterne for en udfordring.

En nedsat belastning af hælen kan eksempelvis ske ved at ændre dit gangmønster, så hælen ikke rammer gulvet så hårdt når du går. En øget kapacitet er eksempelvis, når du lægger tape omkring hælens fedtpude og dermed øger fedtpudens evne til at absorberer stød. En øget kapacitet betyder altså, at hælen kan tåle mere belastningen før den gør ondt, mens nedsatte belastning betyder, at hælen udsættes for mindre påvirkning. 

Book tid til behandling af din hælspore

Telefon 6254 1907

Tre forståelser af hælspore

For at gøre verden mere  konkret er det en fordel også, at se smerterne i hælen ud fra tre forskellige tilgange.

Den første tilgang tager afsæt i cellernes stofskifte og de mange biokemiske processer som får kroppens 3 millioner celler til at fungere. Fagpersoner bruger ordet “metabolisk” til at beskrive cellernes stofskifte. Hælsmerter set i en metabolisk forståelse er eksempelvis når inflammation i vævet omkring hælen får den til at gøre ondt. En metabolisk forståelse åbner op for behandlingstiltag, som dæmper inflammationen. Det kan være medicinsk, terapeutisk laserlys eller kostændringer.

Den anden tilgang tager afsæt i samspillet mellem muskler og nervesystem, og kaldes derfor en neuromuskulær forståelse. Her er fokus på bevægelsen af kroppen og hvordan kroppen løser de opgaver, som den udsættes for. Hvordan bruger du kroppen? Er der fri bevægelighed i leddene? Hvilke spænding har de enkelte muskler? Er elasticiteten i hinder og bindevæv optimal? Med en neuromuskulær tilgang åbnes muligheden for at skabe et bevægemønster som understøtter helingen ved at nedsætte belastningen af hælen.

Den tredje tilgang tager udgangspunkt i anatomien og den struktur som kroppen er opbygget med. Lander du eksempelvis hårdt på hælen er der risiko for at der opstår et knoglebrud i hælknoglen? Her vil lægen tænke struktur, og sikkert sættes et par skruer i hælen indtil knoglen er vokset sammen. Mindre dramatisk tilgang til strukturelle forståelse kan være uens benlængde, hvor et indlæg i skoen i nogle tilfælde kan være en fordel.

Den bedste tilgang til hælspore

Ved at bruge kapacitet-belastning modellen og de tre forståelser for hælsmerter åbner det flere muligheder for behandling af hælsmerter. Typisk vil en strategi som udnytter flere tiltag give et godt resultat. Fælles for alle behandlingstiltagene er to spørgsmål – kan det fjerne dine hælsmerter og hvor lang tid holder virkningen? Tiltag med med mindst mulig indsats og størst mulig virkning er selvfølgelig de mest relevante. Desværre er det ikke enkelt at give dig et klart svar, men  det kan være en fordel  at forstå hvad der sker i hælen.  Kommer smerten fra en hælspore, et irriteret senestrøg under foden, inflammation i fedtpuden, et lille brud i hælknoglen eller et helt andet problem.Typisk vil en strategi som udnytter flere tiltag give et godt resultat.

Brug for behandling af din hælspore?

Ring 6254 1907

Enkel og effektiv behandling med den velfungerende krop som målet

Nyt fra palpation.dk

Få tre ekstra videoer fra online kurset - tilmeld dig nyt fra Palpation.dk

Du er nu tilmeldt!