Nyt fra palpation.dk

- et bedre liv uden smerter.
* = Obligatorisk felt
Hælsmerter 2017-10-27T06:38:14+00:00

Hælsmerter og hælspore

Se hvordan Katja kom af med sin hælspore

Oplevelsen af hælsmerter

Hvordan opleves hælsmerter? “Stikkende, brændende, dump … som en kniv ind i hælen du mærker hver gang du tager et skridt, og holder du foden i ro kan du stadig mærke at foden ikke fungerer”. Sådan lyder det typisk fra en med hælsmerter. Følelser som frustration, vreden og bekymring følger tit med i oplevelsen. “Hvornår holder det op med at gøre ondt i min hæl?”.

Hælsmerter og dagligdagen

Hælsmerten griber givetvis ind i dagligdagen og begrænser dine aktiviteter. Du vælger løsninger, hvor du ikke skal gå så meget, eller lade helt være med at udføre det du egentlig havde tænkt dig. En valg som mindsker provokationen af smerter, men forstyrre dit familiemønster, din arbejdssituation og dine fritidsinteresser. Kapaciteten i din hæl står simpelthen ikke mål med kravene.

Hælen – kapacitet og belastning

Er dine hælsmerter forbundet med en overbelastning af hælen, så giver det god mening at se hælsmerten ud fra kapacitet og belastning. Belastning beskriver, hvad hælen udsættes for, mens kapaciteten beskriver, hvor stor evne hælen har til at modstå belastningen.

I en situation med overbelastning er kapaciteten i hælen simpelthen faldet og belastningen af hælen blevet alt for høj. En uhensigtsmæssig situation, hvor al aktivitet som skaber “av-smerte” kan kaldes provokerende. Først når enten kapaciteten i hælen er steget eller belastningen er faldet til et niveau, hvor der ikke er “av-smerte” kan vi kalde aktiviteterne for en udfordring.  

En nedsat belastning af hælen kan eksempelvis ske ved at ændre dit gangmønster, så hælen ikke rammer gulvet så hårdt når du går. En øget kapacitet er eksempelvis, når du lægger tape omkring hælens fedtpude og dermed øger fedtpudens evne til at absorberer stød.

En øget kapacitet betyder altså, at hælen kan tåle mere belastningen før den gør ondt, mens nedsatte belastning betyder, at hælen udsættes for mindre påvirkning.

Tre forskellige forståelser af hælsmerter

For at gøre verden mere konkret er det en fordel, at se kapacitet-belastningen af hælen ud fra tre forskellige tilgange.

Den første tilgang tager afsæt i cellernes stofskifte og de mange biokemiske processer som får kroppens 3 millioner celler til at fungere. Fagpersoner bruger ordet “metabolisk” til at beskrive cellernes stofskifte. Hælsmerter set i en metabolisk forståelse er eksempelvis når inflammation i  vævet omkring hælen får den til at gøre ondt. En metabolisk forståelse åbner op for behandlingstiltag, som dæmper inflammationen. Det kan være medicinsk, terapeutisk laserlys eller kostændringer.

Den anden tilgang tager afsæt i samspillet mellem muskler og nervesystem, og kaldes derfor en neuromuskulær forståelse. Her er fokus på bevægelsen af kroppen og hvordan kroppen løser de opgaver, som den udsættes for. Den neuromuskulære forståelse omfatter også spørgsmål som … Er der fri bevægelighed i leddene? Hvilke spænding har de enkelte muskler? Er elasticiteten i hinder og bindevæv optimal? Med en neuromuskulær tilgang åbnes muligheden for at skabe et bevægemønster som understøtter helingen ved at nedsætte belastningen af hælen.

Den tredje tilgang tager udgangspunkt i anatomien og den struktur som kroppen er opbygget med. Lander du eksempelvis hårdt på hælen er der risiko for at der opstår et knoglebrud i hælknoglen? Her vil lægen tænke struktur, og sikkert sættes et par skruer i hælen indtil  knoglen er vokset sammen. Mindre dramatisk tilgang til strukturelle forståelse kan være uens benlængde, hvor et indlæg i skoen i nogle tilfælde kan være en fordel.

Den bedste tilgang til hælsmerter

Tilgangene i kapacitet-belastning og de tre forståelser åbner alle  muligheder for behandling af hælsmerter. Fælles for tilgangen er to spørgsmål – kan det fjerne dine hælsmerter og hvor lang tid holder virkningen?

Tiltag med med mindst mulig indsats og størst mulig virkning er selvfølgelig de mest relevante. Desværre er det ikke enkelt at give dig et klart svar. Typisk vil en strategi som udnytter flere tiltag give et godt resultat.

Strategien for at få en velfungerende hæl handler selvfølgelig også om, at forstå hvad der sker i hælen. Er det en hælspore, et irriteret senestrøg under foden (planta facitiis), inflammation i fedtpuden, et lille brud i hælknoglen …